e-toll

Zasada działania e-TOLL – najważniejsze informacje

Total
0
Shares

System e-TOLL jest jedyną dostępną metodą uiszczania opłat na drogach należących do GDDKiA już od 1 grudnia 2021 roku. Nadal budzi jednak sporo wątpliwości, szczególnie wśród kierowców, którzy poruszają się płatnymi odcinkami jedynie okazjonalnie. Jaka jest zasada działania e-TOLL? Co warto wiedzieć o obowiązkach kierowców w tym zakresie? Sprawdź!

e-TOLL – zasada działania

Czym jest i na czym polega e-TOLL? Jest to system elektronicznego poboru opłat drogowych mający na celu między innymi usprawnienie przejazdów autostradami. e-TOLL bazuje na technologii pozycjonowania satelitarnego (GPS). Opłaty za przejazd są więc naliczane automatycznie na podstawie pokonanego dystansu. Technologia wymaga jednak posiadania w pojeździe lokalizatora GPS. Tę funkcję może pełnić specjalne urządzenie e-TOLL (typu OBU lub ZSL), ale też urządzenie mobilne (np. smartfon) z zainstalowaną aplikacją e-TOLL PL. Konieczne jest również założenie konta w rządowym systemie.

Podczas realizacji przejazdu płatnym odcinkiem drogi do systemu e-TOLL są wysyłane dane GPS pojazdu. W zależności od przejechanego odcinka naliczana jest opłata pobierana z konta użytkownika. Oznacza to między innymi brak bramek na autostradach i związanego z tym spowolnienia ruchu. Systemem zarządza Krajowa Administracja Skarbowa (KAS).

e-TOLL powstał między innymi w celu zapewnienia płynniejszego ruchu na autostradach. Brak bramek to brak kolejek i sprawniejsze podróże przy dużym natężeniu.

E-TOLL w praktyce – gdzie i kogo obowiązuje?

System e-TOLL był wprowadzany stopniowo – najpierw dla pojazdów ciężarowych i autobusów, a dopiero później dla samochodów osobowych i motocykli. Dziś obowiązuje już wszystkich kierowców oraz motocyklistów. Nie ma już możliwości skorzystania z innych metod płatności za przejazdy, wszędzie tam, gdzie obowiązuje e-TOLL.

Trzeba jednak wiedzieć, że obejmuje on tylko drogi będące pod zarządem GDDKiA. Nie obowiązuje na przykład na koncesyjnych odcinkach autostrad, gdzie opłaty nadal uiszcza się przy bramkach. Kierowcy samochodów motocyklowych oraz motocykliści muszą używać systemu e-TOLL jedynie przy poruszaniu się dwoma odcinkami autostrad. Są to:

  • A2 na odcinku Konin – Stryków,
  • A4 na odcinku Wrocław – Sośnica.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że ta lista w przyszłości może być łatwo rozszerzona.

Kierowcy samochodów ciężarowych i autobusów są zobowiązani do stosowanie e-TOLL w miejsce systemu viaTOLL. Opłaty za jego pośrednictwem obowiązują na tych samych odcinkach.

e-TOLL – co jest potrzebne do uiszczenia opłaty za przejazd?

Jak korzystać z e-TOLL? Potrzebne są przede wszystkim dwie rzeczy – lokalizator GPS oraz konto w systemie. Funkcję lokalizatora może pełnić np. smartfon lub tablet z zainstalowaną aplikacją e-TOLL PL. Jest to rozwiązanie polecane przede wszystkim osobom prywatnym, które rzadko realizują przejazdy płatnymi odcinkami. Aplikację trzeba przy każdym przejeździe uruchomić ręcznie, upewniając się również, że urządzenie jest naładowane i korzysta z transmisji danych. Kierowcom zawodowym zaleca się montaż urządzenia e-TOLL (OBU lub ZSL) w pojeździe. Dzięki niemu dane GPS są wysyłane do systemu automatycznie.

Założenie konta w systemie odbywa się na stronie rządowej etoll.gov.pl. Do Internetowego Konta Klienta można się zalogować za pomocą Profilu Zaufanego, bankowości elektronicznej, e-dowodu lub aplikacji m-Obywatel. Istnieje również możliwość założenia konta poprzez wypełnienie krótkiego formularza. Następnie należy zasilić konto oraz podać dane samochodu (do jednego konta można przypisać dowolną liczbę aut). Po połączeniu konta z aplikacją lub urządzeniem e-TOLL można już ruszać w trasę!

Dodaj komentarz