biurko

Kim jest franczyzobiorca?

Total
0
Shares

Przykładami dobrze znanych modeli biznesowych (które osiągnęły sukces) opartych właśnie na franczyzie są McDonald’s, Subway, KFC, Reserved i tym podobne). W Polsce możliwości prowadzenia działalności w ramach franczyzy są dostępne w wielu różnych branżach, na przykład restauracyjnej, hotelarskiej, odzieżowej.

Każdemu początkującemu przedsiębiorcy obiło się o myśli pytanie: ile można zarobić na franczyzie? Franczyza to coraz bardziej popularny sposób prowadzenia działalności gospodarczej. Właściwie w większości miast trudno przejechać więcej niż kilka ulic, nie widząc jakiejś firmy franczyzowej.

Przykładami dobrze znanych modeli biznesowych (które osiągnęły sukces) opartych właśnie na franczyzie są McDonald’s, Subway, KFC, Reserved i tym podobne). W Polsce możliwości prowadzenia działalności w ramach franczyzy są dostępne w wielu różnych branżach, na przykład restauracyjnej, hotelarskiej, odzieżowej.

Kim jest franczyzodawca?

Kim jest franczyzodawca? Franczyzodawca to oryginalna firma, która sprzedaje prawo do korzystania ze swojej nazwy i pomysłu. Daje to franczyzobiorcy na starcie stałych klientów, dobry marketing i rady dotyczące prowadzenia działalności. Franczyzobiorca to osoba, która kupuje prawo do sprzedaży towarów lub usług franczyzodawcy w ramach istniejącego modelu biznesowego i znaku towarowego. Jest zobowiązany do przestrzegania ustalonych przez franczyzodawcę zasad działania firmy pod oryginalną marką.

Relacja między franczyzobiorcą a franczyzodawcą ma charakter doradczy. Franczyzodawca dostarcza wszelkie wskazówki i wsparcie w zakresie ogólnych strategii biznesowych, takich jak zatrudnianie i szkolenie personelu, zakładanie sklepów, reklamowanie produktów lub usług, pozyskiwanie źródeł zaopatrzenia itd. Niektórzy franczyzodawcy zapewniają też negocjacje z właścicielem lokalu, rekrutację odpowiedniego personelu i merchandisera.

Inwestowanie w już dobrze prosperującą firmę ma całkiem sporo zalet. Niestety, posiada też pewne wady. Wad jest jednak (całe szczęście!) znacznie mniej niż w przypadku każdej inwestycji. Jednak, dla pewności, przed podjęciem decyzji o zakupie franczyzy warto dokładnie przeanalizować wszelkie dostępne opcje.

 Dla kogo franczyza?

Prowadzenie franczyzy może być idealnym przedsięwzięciem dla przedsiębiorców z niewielkim doświadczeniem.  Koszty otwarcia franczyzy są nierzadko niższe w porównaniu z zakładaniem firmy od podstaw. Konsumenci będą już rozpoznawać markę, nie trzeba będzie budować więc świadomości marki jak przy nowym biznesie. Franczyzobiorcy przeważnie otrzymują całkiem sporą pomoc w zamian za ścisły nadzór prowadzony przez franczyzodawcę.