Jak prawidłowo czytać rozmiary opon?

Total
0
Shares

Jeździsz na oponach uniwersalnych? A może nie wyobrażasz sobie jazdy bez opon przypisanych do pory ciepłej i zimnej? Niezależnie od podejścia, każdego czeka w końcu wymiana opon na nowe. Wówczas przyjdzie zmierzyć się z doborem możliwie najlepszego ogumienia. Podpowiemy jak prawidłowo rozszyfrować oznaczenia umieszczone na oponach.

Na co zwrócić uwagę?

Niezależnie od tego, czy wybieramy opony do ciągnika siodłowego czy kabrioletu, musimy pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze indeksy prędkości i nośność muszą pokrywać się z fabrycznymi. Mogą być nawet większe, ale zdecydowanie nie niższe. Ważne też, by ogumienie nie było zbyt wąskie lub zbyt szerokie względem rozmiaru fabrycznego. Zły dobór może pogorszyć właściwości jezdne naszego pojazdu. Nowa opona szerokością i średnicą musi pasować względem felgi. Nieco inaczej jest w sytuacji gdy przymierzamy się do zakupu ogumienia do większej maszyny, ale o tym powiemy za chwilę.

Zakodowane znaczenie

Dla przykładu weźmy na warsztat oponę z popularnym oznaczeniem: 195/65 R 15.

Liczba 195 odnosi się do szerokości opony i została wyrażona w milimetrach. 65 to profil opony, który wyraża się w procentach. Jest to wysokość ściany bocznej opony, podana w procentowym stosunku do szerokości. Mówiąc wprost, w opisywanym przypadku jest to 65% szerokości opony ze 195 mm (czyli 126,75mm). Litera R to nic innego jak oznaczenie opony radialnej, zaś liczba 15 to rozmiar felgi, na którą dana opona pasuje (określony, rzecz jasna, w calach). Ostatnia zakodowana informacja, mniej istotna dla zwykłego użytkownika to w tym wypadku 91H. Jest to indeks nośności i prędkości, który dotyczy maksymalnego dopuszczalnego obciążenia opony oraz maksymalnej prędkości, jaką opona na pewno wytrzyma.

Nie tylko osobówki

Wytłumaczona wyżej rozmiarówka dotyczy ogumienia przeznaczonego do auta osobowego. Ponieważ opony są niezbędne pojazdom niemal każdego rodzaju, przyjrzyjmy się stworzonym z myślą o maszynach rolniczych, bądź przemysłowych. Jako przykład weźmy opony 16.9-28.

Już na pierwszy rzut oka widać, że napotkane tym razem liczby nie maja wiele wspólnego z przytoczonymi wcześniej. Jak je odczytać?

Wartość 16.9 mówi nam o szerokości opony w calach. Trzeba pamiętać, że nie jest to wymiar, który trzeba traktować dosłownie. Identyczny rozmiar u różnych producentów może być w gruncie rzeczy nieco inny. Można jednak przyjąć zasadę, że im wyższa klasa opony, tym rozmiarówka będzie maksymalnie zbliżona do napisu umieszczonego na oponie. Tolerancja zwykle waha się od 0.2% do 0.5%. Kolejna liczba (tutaj akurat 28) mówi o średnicy otworu opony wyrażonej w calach. Jest pomocna, gdyż informuje o rozmiarze felgi na jaką możemy zamontować oponę.

Opony do ładowarki z powyższym oznaczeniem to opony 16.9-28 diagonalne zapewniające m.in. dobrą stabilność i odporność na uszkodzenia boczne, co jest szczególnie ważne w przypadku pojazdów poruszających się w trudnym terenie. Rozmiar ten zapisany w postaci milimetrowej brzmiałby: 420/85-28 (w przypadku opon rolniczych) lub 440/80-28 (w przypadku opon przemysłowych).