Indeks glikemiczny w praktyce

Total
0
Shares

Coraz częściej spotykamy się z hasłem indeks glikemiczny. Wzbudza on zainteresowanie osób, które chcą zdrowo się odżywiać, mają lekarskie zalecenia lub są po prostu na diecie. Osoby, które mają problem z gospodarką węglowodanową, komponują swoje posiłki w oparciu o indeks glikemiczny. Jest to wskaźnik klasyfikujący produkty spożywcze w zależności od tego, jaki mają wpływ na stężenie glukozy we krwi. Prawidłowy dobór produktów pozwala na zniwelowanie energetycznego rollercostera dla naszego organizmu. Im wyższy indeks glikemiczny, tym gorzej. Produkty, które cechuje niski indeks glikemiczny, stopniowo i równomiernie uwalniają glukozę do naszej krwi. Dzięki temu zastrzyk energetyczny nie jest nagły i chwilowy, lecz długotrwały. Wysoki indeks glikemiczny produktów może zagrażać naszemu zdrowiu.

Indeks glikemiczny, czym jest i co trzeba o nim wiedzieć?

Produkty spożywcze, które zawierają węglowodany, są klasyfikowane poprzez indeks glikemiczny. Pojawiają się w naszej diecie produkty, które podnoszą poziom cukru we krwi. Zapewne każdy z nas przetestował na własnej skórze, że po zjedzeniu talerza pysznych, słodkich pierogów z truskawkami, jedynym marzeniem jest mała drzemka. To nic innego jak produkt posiadający wyższy indeks glikemiczny ig. A więc mamy do czynienia z bardzo dużym i szybkim zastrzykiem energii, który równie prędko opada. Produkty o niskim ig nie narażają naszego organizmu na tak gwałtowne procesy. Produkty takie jak płatki jaglane, zielone warzywa, rośliny strączkowe, otręby owsiane, orzechy, czy nasiona uwalniają glukozę do krwi spokojnie i stopniowo.

Kto powinien stosować dietę o niskim indeksie glikemicznym?

Każdy z nas powinien jeść zdrowo i unikać produktów o wysokim ig. W szczególności osoby, które borykają się z problemami z regulacją gospodarki węglowodanowej. Osoby cierpiące na cukrzycę lub insulinooporność muszą unikać produktów o wysokim indeksie glikemicznym. W ich diecie powinny przeważać produkty, które dłużej się trawią, a zawarte w nich węglowodany bardzo powoli przedostają się do krwiobiegu. Może to być kasza gryczana niepalona, większość warzyw i owoców, czy gorzka czekolada. Po ich spożyciu wzrost poziomu glukozy jest unormowany, nie wymaga on dużych wyrzutów insuliny. Jeśli doprowadzimy do zbyt wysokiego stężenia glukozy we krwi, a także jego bardzo szybkiego i gwałtownego obniżenia, możemy pogorszyć swój san zdrowia. Dieta o niskim indeksie glikemicznym sprawdzi się również u osób, które chcą zrzucić wagę. W takim przypadku indeks glikemiczny produktów powinno się wyliczyć indywidualnie. Takie posiłki sprawiają, że nasz organizm jest syty stosunkowo długo. Rzadziej sięgamy po drobne przekąski, czy słodycze. Produkty o niskim ig zawierają dużo witamin i minerałów, które pozytywnie wpływają na zdrowie.